SALAM dari BUKIT ISTANA

SALAM dari BUKIT ISTANA
BLOG INI ADALAH BLOG PANDANGAN PERIBADI DAN CATITAN PERJALANAN ABELI SEBAGAI PHOTOGRAFER AMATUR YANG MASIH BELAJAR DAN MEMERLUKAN TEGURAN MEMBINA..BLOG ABELI NI TIDAK ADA KENA MENGENA DGN MANA-MANA PARTI POLITIK. PENGUNJUNG YANG BERFIKIRAN TERBUKA(OPEN MAINDED) SAJA DI JEMPUT MELAWAT BLOG ABELI.. SEKIRANYA TERDAPAT GAMBAR. CERITA. CATITAN. YANG MENYINGGUNG PEMBACA SEMUA.. ABELI MEMOHON JUTAAN KEMAAFAN..IANYA SECARA KEBETULAN TIDAK DI SEGAJAKAN.. TERIMA KASIH.. SELAMAT MENGUJUNGI BLOG ABELITOKJORO.

SELAMAT DATANG KE BLOG :-

ABELI ROSLI

Foto saya
Jerantut, Pahang, Malaysia
"Berkawan bukan untuk sementara tetapi selamanya.. bukan untuk esok tapi hingga ke hujung nyawa. biar kita tidak mempunyai wang ..asalkan kawan percaya..walau kita tidak punya rupa.. jujur lah pada kawan kita"....Di lahirkan di kg Terap Tg Besar Benta Kuala Lipis Pahang.kini menetap di Jerantut.. bertugas di TM (PEMANCAR RTM BUKIT ISTANA JERANTUT). menceburi bidang PHOTOGRAFER...sebagai kerjaya sambilan...

TeMaN TaPi MesRa

MASA ITU.. " SESAAT TIDAK MENUNGGU KITA "

19 April 2010

CERITA AKU-BAHAGIAN 2

Semasa ibuku mengandung adik ku yang ketiga.. ayah mula berulang alik ke kg sg rilai.. atong untuk membuka tanah hutan... ayah ku bercadang nak pindah ke sana bila pokok getah yang ayah tanam sebesar lengan... pada satu hari dalam bulan ogos.. ayah ku tiada di rumah kerana ke sg rilai.. membersih kebun.. masa tu kat rumah yang tinggal mak dan aku... kak long ke sekolah... atuk aku..yang kami adik beradik panggil 'aki'.. dan wan ke bandar benta... tiba-- tiba mak aku sakit perut nak bersalin... mak suruh aku panggil orang.. aku yang tak tau apa menjerit-jerit kat tingkap minta tolong... rumah atok aku jauh ke dalam.. dari jalan besar... aku berdoa agar ada orang yang lalu.. depan rumah.. balik dari menoreh.. aku semakin cemas bila melihat mak aku.. mengerang kesakitan.. aku meluru ke pintu tapi.. tak boleh buka... pintu mak kunci dari atas ..mana sampai aku .. nak buka...jadi aku dan mak aku ter kunci dari dalam.. mak dah tak boleh bangun lagi ... aku lihat darah banyak.. pada betis dan kaki mak... aku jadi takut... apa yang aku tau masa tu menangis je.... dengan kehendak allah... tiba-tiba datang seorang budak muda... membawa joran kail nak pergi memancing kat alor hujung paya dekat rumah ku... bila melihat je dia menuju ke paya tu... aku menangis sekuat-kuat.. dia terdengar aku menangis... terus dia datang kerumah ku... lalu bertanya apa yang terjadi... aku tak tau nak cakap apa cuma mak...mak...mak... sambil tangan ku menunjuk kearah mak ku yang terbaring lemah... di tengah-tengah rumah... Bustaman .. nama pemuda tersebut... menyuruh aku membuka pintu. aku cakap pintu kunci dari dalam sebelah atas... dia jengok ikut tingkap... bila dia nampak mak aku terbaring... dgn memegang perutnya.. sambil menahan sakit... dia cakap kat mak aku.. kak.. tenang kak nanti saya pergi bagi tau orang kampung... selang beberapa minit... orang kampung mula datang mereka mengopek pintu.. bila terbuka je pintu..beberapa orang tua perempuan meluru ke arah mak aku .. mereka mengangkat di letakan di atas tempat di panggil gerai.. mereka bertungkus lumus cuba menyambut kelahiran adik ku... bostaman tadi selepas memberitahu orang kampung... terus ke rumah "mak de mek som" bidan kampung yang cukup popular di kg sempadan masa tu... lebih kurang.. 15 minit kemudian aku terdengar tangisan budak kecik... aku melonjak kegembiraan..aku tau adik aku telah lahir.... se orang lelaki di beri nama Roslan... Bila Roslan lahir... atuk aku.. terus ambil roslan untuk di jaganya.... selepas 100hari ibu ku berpantang... ayah ku.. membawa aku kaklong.. ibuku berpindah ke sg rilai... nun jauh kedalam hutan... adik ku roslan.. tinggal dgn atuk ku... bila tiba je kerumah baru kami di kg sg rilai... aku termenung... rumah yang aku duduk berteduh dari panas dan hujan...hanyalah bangsal berbentuk kotak... atap daun kor.. dinding kulit kayu... lantai pokok bayas di belah..berbentuk papan... malam pertama aku di pondok tu.. sampai pagi aku tak boleh melelap kan mata... macam-macam bunyi.... gajah.. harimau.. beruang... yang paling aku tak dapat melupakan... pada satu petang aku bermain di tepi belukar.... tak jauh dari pondok buruk ku... aku terlihat dua susuk tubuh binatang seakan kucing... tapi besar sikit... pada badan nya ada tiga jalur merah.... aku menjerit memanggil kakak ku.. kaklog anak kucing..anak kucing... .. kakak berlari mendapat kan aku.. adik... bukan anak kucing.. tu anak harimau belang... dia terus mendokong aku belari naik ke rumah... tiba-tiba anak harimau tu mengikut kami sampai ke laman rumah.... tak semena-mena terpacul ibu harimau datang kearah anak nya lalu mengonggong leher anaknya.. membawa masuk ke dalam hutan.... aku dan kakak aku.. terus tak turun ketanah... hingga lah.. mak dan ayah ku balik dari membersih kebun..... Bila usia meningkat 7 tahun aku mula bersekolah...... nak tau sedih sangat masa tu.... aku besekolah dari darjah satu sampai darjah dua tak berkasut... nak tau cerita nya.. tunggu CERITA AKU -BAHAGIAN 3

5 ulasan:

mohdandmeriam berkata...

salam li..ngeri bila terkenangkan anak kucing tu ya..mujurlah Allah selamatkan li n kakak.. pengalaman li sungguh sayu yalah bila emak sakit nak bersalin n terkunci dari dalam pula tu..Tuhan tu maha mengetahui n mengasihani..datanglah pertolongan ..

BlogAbangAji berkata...

Abeli, memang sayu kala ingatkan cerita masa dulu ya, mungkin pengalaman ini yg mengajar erti kehidupan utk kita.

Aida Ali berkata...

Sangat menarik cerita abeli ni..

melorjaafar berkata...

askum abeli..bile mama baca cier abg lie teringt mama masa mama tingl di kg jaya putera dlm tahun2awal 90an msa 2. anak2 kecil2 lgi.suami pulak mase tua keje askar. mama dg 3org anak ditinglkn dikg. api air belum ada lgi.krana mama ni sorg yg rajin mlm2 buat kuih jual kantin sek keb damak. stu mlm sdng mama buat kuih.tdgar blkang rumah dengusn kuat.mcam bunyi lembu.mama ingat kot2 babi utan .mama katok2 tin mhalaunye dn suluh dg lampu . tak nampak apa2cuma klihatn kabus aja. pagi esoknye .baru lah tahu rupa2ntye gajah dg mniglkn najisnye berlambak.dri hariitu tiap2 mlm gengong 3 anak lari tido rumah org...

sherlina halim berkata...

Pengen yang lebih seru ...
Ayo kunjungi www.asianbet77.com
Buktikan sendiri ..

Real Play = Real Money

- Bonus Promo Red Card pertandingan manapun .
- Bonus Mixparlay .
- Bonus Tangkasnet setiap hari .
- New Produk Sabung Ayam ( minimal bet sangat ringan ) .
- Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
- Cash Back up to 10 % .
- Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

Untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
- YM : op1_asianbet77@yahoo.com
- EMAIL : melasian77cs@gmail.com
- WHATSAPP : +63 905 213 7234
- WECHAT : asianbet_77
- SMS CENTER : +63 905 209 8162
- PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

Salam Admin ,
asianbet77.com

Download Disini