SALAM dari BUKIT ISTANA

SALAM dari BUKIT ISTANA
BLOG INI ADALAH BLOG PANDANGAN PERIBADI DAN CATITAN PERJALANAN ABELI SEBAGAI PHOTOGRAFER AMATUR YANG MASIH BELAJAR DAN MEMERLUKAN TEGURAN MEMBINA..BLOG ABELI NI TIDAK ADA KENA MENGENA DGN MANA-MANA PARTI POLITIK. PENGUNJUNG YANG BERFIKIRAN TERBUKA(OPEN MAINDED) SAJA DI JEMPUT MELAWAT BLOG ABELI.. SEKIRANYA TERDAPAT GAMBAR. CERITA. CATITAN. YANG MENYINGGUNG PEMBACA SEMUA.. ABELI MEMOHON JUTAAN KEMAAFAN..IANYA SECARA KEBETULAN TIDAK DI SEGAJAKAN.. TERIMA KASIH.. SELAMAT MENGUJUNGI BLOG ABELITOKJORO.

SELAMAT DATANG KE BLOG :-

ABELI ROSLI

Foto saya
Jerantut, Pahang, Malaysia
"Berkawan bukan untuk sementara tetapi selamanya.. bukan untuk esok tapi hingga ke hujung nyawa. biar kita tidak mempunyai wang ..asalkan kawan percaya..walau kita tidak punya rupa.. jujur lah pada kawan kita"....Di lahirkan di kg Terap Tg Besar Benta Kuala Lipis Pahang.kini menetap di Jerantut.. bertugas di TM (PEMANCAR RTM BUKIT ISTANA JERANTUT). menceburi bidang PHOTOGRAFER...sebagai kerjaya sambilan...

TeMaN TaPi MesRa

MASA ITU.. " SESAAT TIDAK MENUNGGU KITA "

19 April 2010

CERITA AKU.. BHG-1

seingat-ingat aku.. aku di lahirkan di kg terap jerangsang... tengok dalam surat beranak tertulis 12hb julai 1964... kalau kira bodo....dah 46 tahun... tua bangka dah...aku ni.. tapi perangai tak berubah-ubah.. mungkin perasan muda lagi kot....masa muda dulu.. orang panggil masa bujang... dok kg anak gajah...lepas spm.. adalah juga.. belah malam pergi masjid dengar ayah mat.. tok imam masjid batu balai baca taksir quraan tiap malam jumaat... ada satu malam jumaat tu... aku dan rakan sekampung yang kaki masjid tu... nik rashid... nik rahim... dia orang ni anak beranak tuan guru nik aziz.. tapi dgn aku cukup kamcing.... pernah la... pegi pedap ayam orang... bila berkumpul.. timbul masaalah siapa nak sembelih... bukan apa kalau tak putus urat merih orang kata tak sah... tak boleh makan.. haram... tapi bagi aku masa tu...terpikir jugak... sembelih ayam tak sah... tak boleh makan...haram... yang pergi perdap.. ayam orang tu tak haram... aku pun sama... kalau dia tak nak sembelih aku lepas ayam ni... ooppp... kawan aku kata... biar aku sembelih... la... nak cerita pasal pergi masjid.. melalut ke lain pulak...
Selalunya ayah mat ni...ada orang panggil ayah mat kecik... dia tok imam masjid batu balai... biasa nya lepas solat magrib.. ayah mat.. tafsir quraan...sebelum di mula tafsir quraan dia baca satu hadis nabi s.a.w.. yang di petik dari mustika hadis... ada satu masa ayah mat baca satu hadis... kemudia dia hurai.. lebih kurang mcm ni.." seseorang lelaki akan baligh pada usia 15tahun... dan matang pada umur 40 tahun... sekira nya seseorang hamba allah tidak berubah sikap nya pada usia 40 tahun... dia akan susah untuk berubah... sebenarnya nak cerita pasal aku.. usia dah 46.. perangai tak berubah macam orang muda.....
Bebalik kita ke kesah aku masa kecik... dulu..
seingat ingat aku... aku dah terpacak kat rumah atuk aku... di kg terap...aku ingat aku ada kakak sorang.. nama di dalam k.p meriam tapi nama panggilan saniah... ada panggil kak yah.. tapi aku panggil.. kaklong... masa tu aku tak tau..apa.. mak aku suruh panggil macam tu... panggil je lah...
masa tu aku tak sek lagi... kaklong sek darjah 5... bila balik sek je menangis... bila mak tanya kaklong... kaklong cakap... kamil... sepak kudis dia kat buku lali... aku tengok kaki dia... meleleh darah... kesian kak long.... masa tu.. kalau aku dah besar... mboh aku pergi ajak kamil bertumbuk... tapi kalau bertumbuk dgn kamil masa tu... bukan nak cakap besar.... setakat kamil tu... aku lari sorang je..... entah-entah si kamil tu jentik je... dah melalak...
Selang setahun pada tu .... mak aku ni mengandung pulak...... ah sudah.. mengapa mak jadi gitu,,, tanya aku pada ayah... mak engkau tu mengandung... bermakna mu nak dapat adik... ooooo.... macam upi tuuuu.. mak dia beranak... dia ada adik...adik dia epu.. anak tok katib jusoh....
Di pendek kan cerita... adik abeli pun lahir... detik kelahiran adik abeli.. Roslan.. ni aku sekeluarga mengalami.. melalui detik-detik cemass... mak lum la masa tu mana ada kemudahan.. macam sekarang....
nak tau cerita selanjutnya tunggu ....... CERITA AKU-BAHAGIAN 2

7 ulasan:

zulkbo berkata...

salam abeli..
lama tak keluar ni
menrik kisah lama aok ni
sambung cepat>>.he he

piewahid berkata...

salam abeli,
haaa.... lega rasenya dapat baca semula n3 abeli. lama benar menghilang...
ok, saya tunggu sambungan sterusnya sambil2 makan kuih bom!

Anuar Abdul Aziz berkata...

cuci sawang yer abeli??elok lah tu heheee

akuanakpahang berkata...

Salam goner abg lie kita sihat laa yekk bz ngat aok keberlakangan nie..apa pun bila baca citer nostalgia ini ada suka dan dukanya.

RMY-Abelitokjoro berkata...

terima kasih zul.. pie wahid. dj anuar.aku anak pahang...sudi membaca coretan cerita aku..

mohdandmeriam berkata...

salam le..syukur li dah kembali aktif..bimbang juga kalau nak berhenti..sebab lama juga menyepi.
seronok baca cerita li masa kecil tu..makcik ingat li dibesarkan di kelantan..rupanya dari kelantan membawa diri kepahang.. tak apalah mak saudara makcik pun menjadi rakyat pahang juga ..orang kelantan dulu memang suka merantau mencari rezki..

日月神教-任我行 berkata...

無碼 a片 A漫 h漫 麗的色遊戲 AV女優 SEX 聊天室 成人 做愛 情色文學 情色 成人影片 成人文章 性愛 情色網 免費影片 免費a片 偷拍 SEX AV a片免費看 一葉情貼圖片區 色情漫畫 a片 AV女優 成人 做愛 色情網站 情色 視訊聊天室 免費視訊聊天 免費a片 女優 免費影片 偷拍 美女 自拍 成人聊天室 AV 一葉情貼圖片區 a片 A漫 h漫 麗的色遊戲 AV女優 85cc免費影片 ut聊天室 聊天室 成人 做愛 18成人 A片下載 成人漫畫 性愛 亂倫 免費影片 免費a片 偷拍 走光