SALAM dari BUKIT ISTANA

SALAM dari BUKIT ISTANA
BLOG INI ADALAH BLOG PANDANGAN PERIBADI DAN CATITAN PERJALANAN ABELI SEBAGAI PHOTOGRAFER AMATUR YANG MASIH BELAJAR DAN MEMERLUKAN TEGURAN MEMBINA..BLOG ABELI NI TIDAK ADA KENA MENGENA DGN MANA-MANA PARTI POLITIK. PENGUNJUNG YANG BERFIKIRAN TERBUKA(OPEN MAINDED) SAJA DI JEMPUT MELAWAT BLOG ABELI.. SEKIRANYA TERDAPAT GAMBAR. CERITA. CATITAN. YANG MENYINGGUNG PEMBACA SEMUA.. ABELI MEMOHON JUTAAN KEMAAFAN..IANYA SECARA KEBETULAN TIDAK DI SEGAJAKAN.. TERIMA KASIH.. SELAMAT MENGUJUNGI BLOG ABELITOKJORO.

SELAMAT DATANG KE BLOG :-

ABELI ROSLI

Foto saya
Jerantut, Pahang, Malaysia
"Berkawan bukan untuk sementara tetapi selamanya.. bukan untuk esok tapi hingga ke hujung nyawa. biar kita tidak mempunyai wang ..asalkan kawan percaya..walau kita tidak punya rupa.. jujur lah pada kawan kita"....Di lahirkan di kg Terap Tg Besar Benta Kuala Lipis Pahang.kini menetap di Jerantut.. bertugas di TM (PEMANCAR RTM BUKIT ISTANA JERANTUT). menceburi bidang PHOTOGRAFER...sebagai kerjaya sambilan...

TeMaN TaPi MesRa

MASA ITU.. " SESAAT TIDAK MENUNGGU KITA "

27 Januari 2010

TRADISIONAL DI PERTAHANKAN..

PERSATUAN GENDANG SILAT PESAKA GAYONG
DAERAH BERA. NEGERI PAHANG
Assalamualaikom
sahabat blongger yang sudi menjengok
blog Abeli yang "jangan ke tidok" ni.
baru-baru ni abeli sekali lagi di beri kepercayaan
untuk membuat rakaman video majlis perkahwinan
di rumah abg jak di Taman LKNP jerantut..
dalam susana meriah majlis tersebut
abeli tertarik dgn satu persembahan gendang
yang di jemput khas oleh Abg jak
dari Triang ia itukumpulan
"Persatuan Gendang silat pesaka gayong Daerah Bera"
Bera terletak dalam daerah Triang
di mana terdapat satu gugusan felda.. Abeli tak ingat kesemua nama felda tu.. tapi abeli pernah kesemua felda tu untuk kerja-kerja TM.. semasa abeli masih bertugas di Termerloh sekitar tahun 2004-2007.
felda Kumai. Mayam.Purun.Tementi.Sebertak. Bandar32.
Ke semua tempat tu di panggil FELDA GUGUSAN BERA.
Yang abeli respek kat penduduk disini mereka masih lagi mempertahan kan
permainan alat tradisional. dan mngumpul berapa ramai belia menyertai pasukan ini. jadi kita sebagai satu bangsa yang masih kuat dgn adat tradisi.. walaupun tidak terlibat secara langsung. sekurang-kurangya memberi sokongan moral.. berbagai-bagai lagu di dengdangkan oleh kump ini.dari lagu joget tradisional hinggakan ke lagu bollywood.. menarik kan... sekiranya belia kita menanam kan semangat cintakan warisan bangsa.seni tradisional ini tidak kan pupus di telan zaman...
PAK TEH GHAFAR
dari jerantut
sedang mengalunkan
irama tiupan serunai
diiringi paluan gendang.

13 ulasan:

Akuanakpahang berkata...

Abang pupu kawan tu abg ropa, menjadi het buat keje gitu....ralit het kawan tu mekala niup serunai hehehehe.

RMY-Abelitokjoro berkata...

ooo..abg pupu oak.. la dia 5 tahun kerja satu unit masa dalam TM dulu dgn abeli... hebat dia tu.. jurulatih silat.. pengadil silat di sukma pahang dulu.. jangan main hebat dia tu... kalau duduk sebelah dia.. jaga.. takut emboh ada yang nyucuk pinggang... latah pun bersila.

endiem berkata...

ada nampak macam pak ngah je tengah tiup serunai.

Anuar Abdul Aziz berkata...

kwan pun boleh main serunei dgn gendang tu...main jerlah..bunyi blum tentu

maiyah berkata...

moga warisan ni akan terpelihara

Rodong Blogger berkata...

Dapat nintin tetawok ter tak ingat ngangguk nye.

Che Nuddin berkata...

salam abeli ..tradisional.. kita pertahan kan.. tiada yang lama tak ujud yang baru.... bagus...

RMY-Abelitokjoro berkata...

endiem.. abeli panggil dia pak teh gapar.. tak tau la kot pakngah.. apa pun hebat dia tu..

RMY-Abelitokjoro berkata...

anuar si metlik.. awak kalau dalam acara tiub belon sambil lari dalam guni .. memang power... waaakakak

RMY-Abelitokjoro berkata...

maiyah.. kita pelihara dia baik-baik..

RMY-Abelitokjoro berkata...

amboi.. rodong blongger.. bukan main awok pepalih...

RMY-Abelitokjoro berkata...

betul. che nudinn... yang baru di jaga yang lama di pertahankan..

pesakaraub berkata...

oo cikgu ghafar rupanya yang main...