SALAM dari BUKIT ISTANA

SALAM dari BUKIT ISTANA
BLOG INI ADALAH BLOG PANDANGAN PERIBADI DAN CATITAN PERJALANAN ABELI SEBAGAI PHOTOGRAFER AMATUR YANG MASIH BELAJAR DAN MEMERLUKAN TEGURAN MEMBINA..BLOG ABELI NI TIDAK ADA KENA MENGENA DGN MANA-MANA PARTI POLITIK. PENGUNJUNG YANG BERFIKIRAN TERBUKA(OPEN MAINDED) SAJA DI JEMPUT MELAWAT BLOG ABELI.. SEKIRANYA TERDAPAT GAMBAR. CERITA. CATITAN. YANG MENYINGGUNG PEMBACA SEMUA.. ABELI MEMOHON JUTAAN KEMAAFAN..IANYA SECARA KEBETULAN TIDAK DI SEGAJAKAN.. TERIMA KASIH.. SELAMAT MENGUJUNGI BLOG ABELITOKJORO.

SELAMAT DATANG KE BLOG :-

ABELI ROSLI

Foto saya
Jerantut, Pahang, Malaysia
"Berkawan bukan untuk sementara tetapi selamanya.. bukan untuk esok tapi hingga ke hujung nyawa. biar kita tidak mempunyai wang ..asalkan kawan percaya..walau kita tidak punya rupa.. jujur lah pada kawan kita"....Di lahirkan di kg Terap Tg Besar Benta Kuala Lipis Pahang.kini menetap di Jerantut.. bertugas di TM (PEMANCAR RTM BUKIT ISTANA JERANTUT). menceburi bidang PHOTOGRAFER...sebagai kerjaya sambilan...

TeMaN TaPi MesRa

MASA ITU.. " SESAAT TIDAK MENUNGGU KITA "

19 Julai 2010

CERITA AKU BAHAGIAN 4

Setelah umur ku meningkat 7 tahun aku mula memasuki alam persekolahan... aku masuk darjah satu... di sek keb Jerangsang Tanjung Besar Kuala Lipis pahang.. aku mula mengenali.. ramai kawan baru... tapi hari pertama... aku di sekolah... aku menangis... bukan takut dgn cikgu.. dan rakan baru ku yang semuanya nakal... tapi aku di ejek.. kerana ke sekolah tak pakai kasut.... aku pakai selipar jepun je... ayah kata tak ada duit nak beli kasut sekolah... aku di bekal kan duit belanja 10 sen saja.. dgn duit 10 sen.. tu aku boleh beli air sirap.. dan kuih karipap... waktu rehat.. aku di bekal kan oleh mak aku.. nasi bungkus... yang dibungkus dalam daun pisang.. lauk tak usah cerita la... kdg-kdg kepala ikan kering... yang mak aku goring.. campur dgn bawang... sesekali telor dadar... tak ada kuah... mak cakap kalau bubh kuah nak sampai kul 10 pagi nasi boleh basi.... aku ikut je apa mak aku cakap.... pada satu hari... pukul 8pagi kelas aku ada latihan jasmani... kami semua pergi kepadang... kelas kami kosong.. bikil darjah pula tak ada pintu... kul 830 pagi tamat waktu jasmani.. kami semua pulang ke kelas... sampai je di meja aku ..aku tengok.. beg aku berterabor.. kena selonkar.. bila aku tengok.. nasi bungkus yang aku letak dalam beg.. berterabur ...rupanya di selongkar oleh anjing... aku menagis lagi... dah la ayah ku tak bagi duit belanja hari tu.... dia kata tak ada duit.. getah buku belum kutip lagi... jadi hari tu aku kebuluran.. menunggu habis waktu sekolah... aku kira dalam pukul 3 petang baru aku sampai ke rumah ku.. jaraknya 3 kilometer dari sekolah... aku terpaksa berjalan kaki pulang dari sekolah.. bersama..rakan-rakan ku... melalui jalan besar... masuk jalan ke kg atong... jalan tanah merah.. dan terus ke jalan denai masuk ke kg relai... dalam perjalan balik dari sekolah.. tetiba je selipar aku putus.... berkaki ayam la aku pulang hari tu dgn perut lapar.... aku dah tak berday.. kederat budak 7 tahun tak makan seharian.... aku berhenti di sebuah rumah di tepi jalan kg atong.... tuan rumah .. tu ada anak perempuan... bernama Noriah.. AYAH DIA PEGAWAI RISDA... noriah rakan sekelas aku... bila dia tengok aku berhenti depan rumah.. dia menceritakan pada ibunya apa yang berlaku pada ku... lalu ibunya memanggil aku naik kerumah.. di ajak aku makan nasi.. mula-mula aku menolak... malu juga aku... aku tak biasa dgn keluarga dia... lagi pun mak aku selalu pesan... jangan makan nasi rumah orang... tapi memandang kan lapar sangat dah sampai tahap kritikal... belasah je...
Selesai makan... aku mintak diri nak balik... bila.. aku keluar rumah dia.. ibu dia bertanya... mana kasut sekolah... aku tak terkata apa-apa.. tertunduk malu.... terasa hina sangat saat itu.. tanpa aku sedari..air mataku mengalir.. di pipi.. hatiku sebak... aku terdengar... Noriah rakan ku menceritakn pada ibunya... yang aku kesekolah hanya memakai selipar jepun saja... dan hari ni selipar jepun aku telah putus ... dan aku berkaki ayam.. lalu ibu Noriah... memangil aku... aku tengok dia memegang sepasan kasut sekolah yang aku agak memang dah pakai... sebab aku nampak tak lah baru sangat... " nah li ambik kasut noriah ni... dia ada dua pasang.. li ambil satu...kasut ni noriah dah pakai... tapi boleh pakai lagi..." kata ibu noriah... masa tu aku.. aku rasa bagai nak pitam... macam tak percaya... aku dapat kasut sekolah...yang aku impikan selama ini.. dgn rasa hormat dan rendah diri... aku cuba memakai kasut tu.. sedang elok.. tapi ketat sikit.. lalu aku ucapkan terima kasih..kat ibu noriah... aku terus melangkah pulang melalui jalan tanah merah dan terus ke jalan denai menuju ke kampung ku..... dengan tenaga yang baru.. semangat yang baru....
Aku tiba di pondok buruk aku di tengah hutan cerang kampung Rilai... aku lihat ibu ku sedang membibit air dalam baldi.. dari telaga... di tepi paya.. bila aku melihat ibu ku aku tersenyum... dgn gembiranya aku memberitahu ibuku.. yang aku dah ada kasut sekolah... bila ibuku mendengar cerita aku .. aku melihat muka ibuku berubah dari senyum bertukar masam...lalu ibu menhampiri ku... satu tamparan singgah di belakag bahu ku.. pak... aku terkejut... satu lagi tamparan kat belakang.. pap..aku terasa perit.. lalu aku menagis.... " kau ni jenis anak tak reti di ajar... berapa kali dah mak cakap.. jangan makan nasi rumah orang.. jangan ambil barang orang...".. tengking ibuku... tidak cukup dgn tamparan di belakang ku ibuku.. pulas telinga ku.. sakit tak sanggup nak cerita... macam nak tercabut.. telinga ku ... "ampun...mak..maaf ma... angah minta maaf... ma.. angah janji tak buat lagi... mak.." aku merayu memohin simpati... tapi aku lihat ibuku macam di rasuk... tetiba dia mencapai ranting seduduk.. di libas di betis ku ..pahaku.. lengan ku.. belakang ku... seluruh tubuh ku terasa perit dan ngilu... tiba-tiba meluru kakak ku dri dalam rumah bergayut di kaki.. ibu.. "sudalah mak... mati adik tu.. nanti... sudah mak.. esok suruh adik pulang kan kasut tu.. mak..." kakaku merayu...ibuku berhenti memukul ku... aku menangis terisak-isak.. sambil mengosok seluruh tubuh ku... yang calar balar.. ada yang berdarah... aku ters belari naik kerumah... baring diatas tikar mengkuang.. sambil terisak-isak aku terlena....
Aku pun tak tahu jam sudah pukul berapa... aku terjaga.. yang aku nampak suasana gelap... pelita minyak tanah terliup lintuk.. di tiup angin... di hujung kepala ku... aku terjaga bila kesan calar terluka.. di sebat ibuku.. di sentuh seseorang... aku mebuka kelopak mata... aku tengok ibuku sedang menyapu ubat di badan ku.. aku lihat dari kelopak mata ibuku mengali air mata membasahi pipi nya... dan minit di atas belakang ku... aku lihat.. wajah ibu ku di selebungi kekesalan... aku memejam mata.. air mataku turut mengalir...dgn suara terketar... aku cuba berkata sesuatu pada ibuku.." mmakk... ang.ngahh mita maaf mak..... angahh.. janji tak kan buat ..lagi.." aku merenung mata ibuku... aku melihat air mata ibuku.. semakin deras mengalir.. lalu ibuku memelok ku... "ngah.. mak pun minta maaf... mak tak patut pukul ngah sampai macam ni.. habis badan ngah luka..." kakak ku yang ada di hujung kaki ku.. turut menagis... dan kami bertiga berpelukan... dan aku demam 3 hari......
Setelah sembuh dari demam... aku kesekolah... sampai je kat rumah noriah... aku pelahan-lahan menuju ke tangga rumahnya... aku letak balik kasut sekolah yang ibu noriah beri pada ku.. di tepi tangga rumahnya.. tanpa pengetahuan ..noriah dan ibunya........ BERSAMBUNG.... BAH 5

18 ulasan:

akuanakpahang berkata...

Salam abg lie lama kita tak bersua..tu dia sekali dtg entri berjela-jela..semoga sihat ceria sokmo.

relevan berkata...

Ada lagi rupanya TokJoro ni..ingat dah bersara..

Rmy Abeli berkata...

salam aku anak pahang.. abeli selalu.. juga buka blog ni... tapi tak masuk entri baru... sibuk amat.... hari boring sangat kat pejabat.. tak de menda nak buat.... itu yang menulis tu...

Rmy Abeli berkata...

salam relevan... ada.. lagi masih ada di sini

mohdandmeriam berkata...

assalamualaikum li..lama ya tak 'jumpa' ingatkan li dah bertukar arah..
dari keperitan hidup dulu2lah kita menjadi manusia yg hebat sekarang ni..
samalah kita ..kita dilahirkan miskin tapi dengan berkat n kegigihan kita telah berjaya mengubah hidup keluarga kita..tak gitu li.

endiem berkata...

Abeli aok gi mana lama bertapa. Teruskanlah sambung ke bahagian 5, 6, 7

zulkbo berkata...

salam Abeli..
lama menyepi..moga anda selalu sihat..terima kasih kongsi kisah menarik ni..

makcik.shima berkata...

~ tears ~

Rmy Abeli berkata...

terima kasih teman bloger... mok cik yam.. endiem.. zulkbo.. mak chik shima... terubat rindu pada kalian.. terima kasih.. kerana sudi menatap cerita sedih abeli...
semuga ukwah kita berpanjangan.... aminn

piewahid berkata...

salam abeli...
waa... lepas sikit rasa rindu!

lebih kurang aje kisoh kita dulu2 abeli. eloklah abeli cerita, kalu dok, bebudok sekarang ni bukan faham susah senang org dulu. t kasih!

piewahid berkata...

"Selamat menjalani ibadah puasa dgn sempurna. Semoga segala amalan dan doa diterima-Nya. Ampun maaf atas segala kesilapan & kesalahan"

piewahid berkata...

salam abelie,
singgoh utk mengucapkan:

1. Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin.

2. Semoga segala doa, ibadah dan taubat kita dimakbulkan-Nya dan semoga berbahagia dunia akhirat.

3. Terima kasih sudi menjalin silaturrahim yang sungguh bermakna & berkongsi pengalaman yang sangat berharga.

4. Terima kasih juga kerana sentiasa memberi sokongan.

5. Berhati-hati di jalanraya.

Panglima Muda berkata...

salam ziarah, saja nak bertandang

MOH KEMBARA berkata...

Salam Tuan Rumoh, selamat berkenalan. Isyyy sedih citer nih. Boleh bayangkan dedulu memang cam ni kat banyok kampong. Merebas ayor mate Yong macenyer. Maaf ya Yong gune loghat Perok. Moh ke blog Yong pulak, kisah kembara dan makanan.

roha berkata...

Salam.
Boleh buat novel.Mesti best punya.
Mana tau ada bakat penulis dalam diam. Keep blogging.

tintahatiku berkata...

assalam...
terasa seperti melihat wayang hitam putih... sangat menyentuh hati...

kepahitan semalam adalah yang terindah untuk dikenang!

azieazah berkata...

Salam ABELI,
maaf lama tidak menyapa di sini. Apa khabar?

Seronoknya baca kisah zaman kanak-kanak, zaman sekolah dan zaman menakal.

Bila ingat, pasti rasa sebak dan terharu, juga rasa macam senyum sendiri, kan?

sherlina halim berkata...

Pengen yang lebih seru ...
Ayo kunjungi www.asianbet77.com
Buktikan sendiri ..

Real Play = Real Money

- Bonus Promo Red Card pertandingan manapun .
- Bonus Mixparlay .
- Bonus Tangkasnet setiap hari .
- New Produk Sabung Ayam ( minimal bet sangat ringan ) .
- Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
- Cash Back up to 10 % .
- Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

Untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
- YM : op1_asianbet77@yahoo.com
- EMAIL : melasian77cs@gmail.com
- WHATSAPP : +63 905 213 7234
- WECHAT : asianbet_77
- SMS CENTER : +63 905 209 8162
- PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

Salam Admin ,
asianbet77.com

Download Disini