SALAM dari BUKIT ISTANA

SALAM dari BUKIT ISTANA
BLOG INI ADALAH BLOG PANDANGAN PERIBADI DAN CATITAN PERJALANAN ABELI SEBAGAI PHOTOGRAFER AMATUR YANG MASIH BELAJAR DAN MEMERLUKAN TEGURAN MEMBINA..BLOG ABELI NI TIDAK ADA KENA MENGENA DGN MANA-MANA PARTI POLITIK. PENGUNJUNG YANG BERFIKIRAN TERBUKA(OPEN MAINDED) SAJA DI JEMPUT MELAWAT BLOG ABELI.. SEKIRANYA TERDAPAT GAMBAR. CERITA. CATITAN. YANG MENYINGGUNG PEMBACA SEMUA.. ABELI MEMOHON JUTAAN KEMAAFAN..IANYA SECARA KEBETULAN TIDAK DI SEGAJAKAN.. TERIMA KASIH.. SELAMAT MENGUJUNGI BLOG ABELITOKJORO.

SELAMAT DATANG KE BLOG :-

ABELI ROSLI

Foto saya
Jerantut, Pahang, Malaysia
"Berkawan bukan untuk sementara tetapi selamanya.. bukan untuk esok tapi hingga ke hujung nyawa. biar kita tidak mempunyai wang ..asalkan kawan percaya..walau kita tidak punya rupa.. jujur lah pada kawan kita"....Di lahirkan di kg Terap Tg Besar Benta Kuala Lipis Pahang.kini menetap di Jerantut.. bertugas di TM (PEMANCAR RTM BUKIT ISTANA JERANTUT). menceburi bidang PHOTOGRAFER...sebagai kerjaya sambilan...

TeMaN TaPi MesRa

MASA ITU.. " SESAAT TIDAK MENUNGGU KITA "

01 Mac 2010

KISAH BENAR ( kenangan ABELI ) di KEJAR HANTU GARAM.

Cerita ni berlaku masa abeli umur 12 tahun... masih segar dalam ingatan........

Hari beransur petang.. agak-agak dah pukul 7 mlam.. mega merah dari simbahan sinaran mentari di ufuk barat semakin menarik... kemerahan.. aku melangkah pulang kerumah.. setelah penat bermain dengan rakan rakan ku... penat betul hari ni... seharian keluar bermain... tibanya di halam rumah aku terdegar ibuku memanggil nama ku... " angah.. (pangilan keluarga ) tolong pergi kedai kejap.. beli ikan sardin dan garam... " kata ibu.. aku tanpa banyak soal... terus mendapatkan ibu yang tercegat kat pintu dapor.. "bak duit..." kata ku sambil menhulur tangan ke arah ibuku . "nah 2ringgit.. sardin tu beli yang sedang je.. garam beli 50sen... balik terus.. jangan melencong ke mana.. mana.... hari dah nak malam ni..." kata ibu ku.. Tanpa belengah lagi... aku capai basikal buruk bawah rumah.. terus kekedai kat simpang jalan nak masuk kerumah ku... sampai je kat kedai makteh di simpang jalan tu aku... aku terus kedalam kedai... mencapai ikan sardin botan tin sedang di rak kedai tersebut.. dan memberi tahu.. makteh.." nak garam 50 sen..." (masa tu mana ada garam halus ) jadi garam buku.. sebesar jari kelingking seketul.. "garam tak ada dah abis... " kata makteh... "aduhhh.... ini yang lemah ni ... kena pegi kedai ah siong... pulak.. dalam 1 kilometer.. dari rumah ku... yang lemah tu.. kena lintas tanah perkuburan tu... time magrib ni jalan mesti lengang.. org semua balik rumah... kalau balik rumah.. mesti mak suruh pergi jugak... aduh macam mana ni... nak ajak kawan teman .. susah dia orang mesti tengah mandi ke.. bersiap nak gi mengaji... quraan kat rumah tok lebai awang.. pegi jela... lagi pun masih cerah lagi ni... aku letak balik tin sardin di atas rak kedai mak teh... " saya nak kekedai ah siong kejap.. nanti balik saya ambil ikan sadin tu..." kata saya " kau tak takut ke... magrib ni nak ke sana"" sapa mak teh.. "takut.. apa..." jawab ku.. "tak degar cerita ke.. semalam jaapar berel kena usik bila lintas kubur tu..." kata makteh.. " bila lintas je kawasan kubur tu tetiba je rantai basikal.. dia putus... di turun basikal terus pikul basikal bawa lari...tak cukup tanah..." kata kata mak teh lagi.. "allaaa... jaapar tu penakut... memang kena usik..." kata ku untuk menyedap kan hati.. tapi dlm hati ni bersupah seranah kat mak teh...ada ke di cerita benda macam tu... tanpa berlengah lagi.. aku terus mengayuh basikal ku terus ke kedai ah siong... tiba je di kawasan perkuburan tu aku dengan selamba je melintsai...nya... tak ada pulak rasa takut.. seram atau apa-apa.. aku memang dah biasa da lintas tanah perkuburan tu .. balik malam sorang-sorang pulang dari kedai tu... bila sampai je kat kedai ah siong..aku minta garam .bila selesai je ah siong bungkus garan buku tu dalam plastik nipis merah (jabir gelenya) bila kita pegang dia berbunyi..lalu ku kepit kan di tempat duduk belakang besi basikal(carrier) lalu dengan berani aku mengayuh pulang... tiba je di kawasan perkuburan tadi tetiba je angin bertiup.. mula-mula perlahan.. kemudian makin kuat sikit... aku dogak ke langit.. awan hitam mula begumpal berkumpul.. membawa hujan... bila betul..betul di tanah perkuburan tu.. hujan mula turun rintik-rintik... tetiba aku terdengar "kling".. satu putaran kayuhan basikal ku.. berbunyi lagi "kling".. kayuh lagi "kling".. setiap satu kayuhan sekali bunyi..."kling"..." kling"..."kling".. tiba2 bulu tengkok ku meremang... belakang ku jadi besar.. rasa macam ada benda menumpang kat basikal ku... lambat betul kayuhan ku... semakin laju aku kayuh.. semakin kerap bunyi "kling" kedegaran... tanpa menoleh kiri kanan ke belangkang... aku terus mengayuh selaju mungkin.. bila hampir je kat kedai makteh bunyi tadi semakin kuat "kling..kling...klang klung..bru branggg..........." aku terus berhentikan basikal betul-betul.. depan kedai makteh.. aku tecungap-cungap.. "huh mujur la.. tak ada apa-apa..." getus hati ku.. "haaa.. napa kau nampak pucat.. kena kejar ke hantu ke...?? "tanya makteh...aku masih tak mampu bercakap lagi..... menarik nafas panjang-panjang.. "aduhhh..makteh.. celaka betul hantu kubur tu.. usik lidi basikal saya...." kata saya sambil tercungap..cungap... " kata nak beli garam... mana garam yang kau beli tadi..." tanya makteh.. "tu....." sambil menujuk ke tempat duduk belakang basikal. "alamak.. kenapa tinggal tak sampai segegam garam ni...." lalu saya mengambil plastik garam yang masih tersepit di tempat duduk belakang basikal .."cheh bocor.... plastik garam ni..patut la... masa saya sampai kat kubur tadi plastik tu mula bocor...kecil je bocor tu... bila seketul garam tu jatuh kena lidi basikal tu yang bunyi kling tu... jatuh lagi seketul... bunyi lagi..bila makin laju.. makin besar bocor... makin kerap bunyi... rupanya... bukan kena usik kat hantu kubur... tapi garam tu jatuh-atas lidi basikal... bila bunyi" buru brang bruuu".. tu bocor dia dah besar... banyak garam tumpah..... yang plastik pulak mengapa la dia nak bocor bila lalu kat kubur tu.. ..buat suspen je...................!!!!!! aku dan mak teh sakit perut gelak sampai terguling-guling.. kira dah tahap cipannnnn.... kelako betul.. kalau dah jenis penakut.. macam tu laaa....

18 ulasan:

piewahid berkata...

penakut bercampur kelam kabut...
abis la!

RMY-Abelitokjoro berkata...

betul la sangat tu pie wahid.. yang si jaaapa berel tu pun bukan kena usik... kebetulan je sampai kat situ rantai basikal putus...

azieazah berkata...

Hehehehehe..!

dok bayang budak pakai suar pendek, umur 12 tahun, kayuh beskal buruk, ligat kayuhan kerana sebekas garam..

hahahahaha!

RMY-Abelitokjoro berkata...

haaaa haaaaa...pandai betul... azie azah... imaginasi.. kaw..kaw tepat sekali...

RMY-Abelitokjoro berkata...

yang peliknya nape.. la.. bekas garam tu boco bila tiba kat kubur tu....

endiem berkata...

penakut jugak aok yek.

zulkbo berkata...

salam Abeli..
biasa doh kalau kita ada
rasa takut gitu
lagi pun budok lagi..
he he..lawok gak endingnya

LIPISLADY berkata...

Assalamualaikum, abeli, keh rasa plastik garam aok tu nye siat dek hantu kubur dok??hehehe....lawok..lawok...

mohdandmeriam berkata...

salam li. masa mak cik kecil2 dulu selalu dengar ornag dekat rumah bertempik macam masuk hantu.. kena minyak mati bunuh..bukan 1 orang kadang2 2/3 orang dalam satu keluarga tu akan meroyan bertempik malam2 . imagine apa perasaan kita yg kecil ni. tersangatlah takut. tapi tak tahulah mereka ni betul dirasuk hantu/ tak.

maiyah berkata...

nguahh nguahh.. mmg sesapa pun kalo glabah mulalah karen satu bdn ngeee

RMY-Abelitokjoro berkata...

salam endiem... abeli bukan takut tapi tak berani je...

RMY-Abelitokjoro berkata...

salam zulkbo... zaman budak-budak... bila dgr cerita.. terus percaya..

RMY-Abelitokjoro berkata...

salam lipis lady.. plastik yang nipis tu.. bila tersepit di carrier blakang tu mungkin bocor...
tapi yang haru tu.. betul2 time sampai kat kubur tu yang dia bocor

RMY-Abelitokjoro berkata...

salam makcik yam.. itu la kita ni .. hak tahyul tu di puja-puja

RMY-Abelitokjoro berkata...

salam maiyah..dia sebenarnya... atas keimana kita...

mohd hamidi wahid berkata...

Best cerita ni, kelakar!

Mazru Majid berkata...

hahahaha..ingat kan real la kena sakat dgn hantu kubur..

Cik Sibuk berkata...

hahaha..buat saspen aje.

tapi mak ngah tu pun satu..ada ke cite cam gitu...orang yg tak takut pun leh jadi takut..

:)