SALAM dari BUKIT ISTANA

SALAM dari BUKIT ISTANA
BLOG INI ADALAH BLOG PANDANGAN PERIBADI DAN CATITAN PERJALANAN ABELI SEBAGAI PHOTOGRAFER AMATUR YANG MASIH BELAJAR DAN MEMERLUKAN TEGURAN MEMBINA..BLOG ABELI NI TIDAK ADA KENA MENGENA DGN MANA-MANA PARTI POLITIK. PENGUNJUNG YANG BERFIKIRAN TERBUKA(OPEN MAINDED) SAJA DI JEMPUT MELAWAT BLOG ABELI.. SEKIRANYA TERDAPAT GAMBAR. CERITA. CATITAN. YANG MENYINGGUNG PEMBACA SEMUA.. ABELI MEMOHON JUTAAN KEMAAFAN..IANYA SECARA KEBETULAN TIDAK DI SEGAJAKAN.. TERIMA KASIH.. SELAMAT MENGUJUNGI BLOG ABELITOKJORO.

SELAMAT DATANG KE BLOG :-

ABELI ROSLI

Foto saya
Jerantut, Pahang, Malaysia
"Berkawan bukan untuk sementara tetapi selamanya.. bukan untuk esok tapi hingga ke hujung nyawa. biar kita tidak mempunyai wang ..asalkan kawan percaya..walau kita tidak punya rupa.. jujur lah pada kawan kita"....Di lahirkan di kg Terap Tg Besar Benta Kuala Lipis Pahang.kini menetap di Jerantut.. bertugas di TM (PEMANCAR RTM BUKIT ISTANA JERANTUT). menceburi bidang PHOTOGRAFER...sebagai kerjaya sambilan...

TeMaN TaPi MesRa

MASA ITU.. " SESAAT TIDAK MENUNGGU KITA "

06 Mac 2010

BAHANA JUAL KERETA TAK TUKAR NAMA

KERETA PROTON WIRA YANG DI JUAL

SAMBUNG PAKAI

ASSALAMUALAIKOM TEMAN BLONGGER SEMUA...
Terima kasih di atas kesudian teman semua menjengah blog abeli yang tak seberapa ni..
kali ni abeli nak ceritakan apa yang abeli alami pada 4hb march 2hari yang lalu..
ceritanya begini..
Abeli memiliki kereta honda eg8( ferio) jadi.. bila abeli dan mama danisya berkerja timbul masaalah untuk ketempat kerja yang berlainan tempat .
Abeli kerja TM..
manakala mama danisya kat hospital..
abeli kerja sift.. mama danisya pun syif juga.. selalu kelam kabut.. jadi beli la.. sebuah lagi kereta proton wira eroback..
tup-tup.. bila proton lancar proton saga baru(BML) mama danisya mula la nak tukar kereta dia nak jual proton wira.. nak ambil proton saga baru.. lepas booking.. dalam 3 bulan selepas tu dapat la.. kereta baru.. jadi dah ada 3 buah kereta ..ngalah kan orang kaya...yang jadi masaalahnya proton wira tu.. nak jual kat usecar.. tak lepas hutang.. jadi cari la owner.. tak dapat.... last-last bagi saudara pakai.. sambung bayar...Tanpa menukar nama... saudara tu pulak dok kat kuala lumpur.. abeli tak berapa rapat sangat.. dgn saudara abeli ni... yang abeli tau dia kerja dgn syarikat swasta ambil oder barang dari kedai ke kedai.. mula-mula ok je.. elok bayarnya.. selepas 6 bulan .. pegawai bank.. ada call.. kereta encik tak bayar 3 bulan.. surat tarik dah keluar... abeli call dia bagi tau kat dia.. dia pegi bayar 2bulan.. ok lagi... tetiba.. yang abeli tak sanggup nak cerita ni.. bila mama danisya terima panggilan pada 3hb mac baru baru ni..
" hello.. boleh saya bercakap dgn NOOR AZLIZA BT MOHD AZMI.." suara dari talipon bimbit mama danisya " ya saya bercakap.." jawab mama danisya. " saya inspektor norxxxxx dari bahagian narkotik IPD balai polis Kuantan.. kereta puan ber no CBA 7xx2 telah di tahan di sekatan jalan raya di tol gambang.. sekarang kereta puan berada dalam tahanan kami di balai polis kuantan.. pemandunya seorang lelaki melayu dan seorang penumpang juga lelaki melayu dan pemeriksaan yang kami jalankan di dapati di dalam amrs box (laci dashbox) terdapat satu kotak hitam kecil dimana di dalamnya terdapat satu peket plastik cerah mengandungi serbuk cristal di percayai dadah jenis SYABU MENTH.. setelah di timbang ianya seberat 3gram.. sekarang.. pemandu dan penumpang ditahan di penjara penor.. setelah gagal mendapat kan penjamin.." terkedu.. mama danisya... " jadi puan dan penjamin kereta puan(kebetulan kereta nama mama danisya penjamin Abeli) di kehedaki hadir ke ipd kuantan seberapa segera untuk di ambil keterangan...
Jadi bergegas la abeli ke ipd kuantan .. bergerak dari jerantut.. kul 1130 pagi tiba dalam kul 200ptg.. setelah ke pejabat nakotik.. beri keterangan... abeli di arahkan membawa gran asal kereta..4keping photostat i.c penama.. 4kpg photostat penjamin.. ..esok(4 hb) jam 9pagi abeli di arah kan ke mahkamah kuantan.. tepat jam 11 pagi nama mama danisya dan abeli di panggil.. macam orang salah pulak.. berdiri tgak macan nak nyanyi lagu negaraku.. di beri keterangan oleh juru cakap mahkamah.. "kereta anda boleh di ambil dgn syarat..
1. sediakan bon jaminan sebanyak rm25.000.00 seorang.
2.kereta ini tidak boleh di jual selagi kes ini belum selesai.
3. tidak boleh di ubah suai.
4. tidak boleh di baiki..( yang menyebab kan perubahan pada fizikal kereta ini..)
sekiranya hendak di baiki mestilah mendapat kebenaran bertulis dari pegawai penyiasat kes ini.
setelah bersetuju dgan syarat ini.. kami menurun kan tanda tangan .. kunci kereta pun di serah kan... dan pulang ke jerantut memandu sebuah sorang... merempit la abeli dgn mama danisya ...
setakat ini.. saudara abeli masih lagi di penjara penor.. isterinya tak mampu menyediakan jaminan sebanyak RM9000.00.. dia di tuduh di bawah seksyen 12(2) akta dadah merbahaya..
MORAL:.. KALAU NAK JUAL KERETA.. TUKAR NAMA.. JANGAN AMBIL MUDAH.. SAUDARA SENDIRI PUN KENCING KITA... KERETA ABELI TU BUKAN SAMBUNG BAYAR..TAPI SAMBUNG PAKAI.. 3 BULAN SANGKUT..

WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA..................

38 ulasan:

Akuanakpahang berkata...

Kawan dulu ada juga jual Motor honda cupcai kerodong x sempat nak tukor nama lepas dia pulok jual ker org lain haru...kala jadi bender tak tanggung dik badan laa hukumnya... huhuhuhu......

eeeda berkata...

eeeda pun ada pengalaman gak... bagi pinjam motor kat laki kawan berbulan... kesian punya pasal. tut2 kemalangan... rupanya tak ada lesen. Bila ge balai kena bancuh kat polis.

Sekarang ada sebuah lagi motor honda ex member pakai tapi dah buat report... bermula sekian2 tarikh... motor ini dipakai oleh sekian2 orang.. so kira selamat sikit apa2 pun yg berlaku. nie pakai nasihat polis...

Patut ari tu abeli buat mcm tu..

relevan berkata...

Ngapa aok tak jual kereta tu kat koi dulu abeli..

mohdandmeriam berkata...

salam li. dlm bab jamin ,menjamin,penjamin /apa2 jamin tak payah hatta adik beradik sendiri. bila surat saman sampai masing2 angkat kaki kita juga yg kena bayar.bila kita bayar buat lembu kenyang je..tak payah kesian ..selalunya bila dia tak kena bayar kita pula dibuat musuh.mak cik ada pengalaman dlm hal ni adik sendiri tu..mujur pak cik jenis orang baik..

RMY-Abelitokjoro berkata...

salam aku anak pahang itu la kita ni .. selalu keian kat orang tapi orang buat tak kisah je.... yang menanggung kita...

RMY-Abelitokjoro berkata...

salam cikgu eeeda.. dah nak kena.. itu baru sekejap isteri dia tadi hantar sms.. nak datang ambik balik kereta... mama kata.. datng la nak kena belakong..

RMY-Abelitokjoro berkata...

relevan .. bukan x nak jual kat awok.. awok dah ada kete dah...

RMY-Abelitokjoro berkata...

ya la mak cik yam...
abeli lo ni black list dah tok leh nak buat gapo.. mujur tak bangkrap jah tolong anak beranak...

piewahid berkata...

slm abeli:
sian abeli & family.

saya sendiri ada pengalaman peribadi begitu tapi tak lah teruk sgt. dan sy mmg byk melihat pengalaman begini tapi criter abeli ni la yg paling ngeri.

tumpang nangis...waaaaaaaaa!!!!

Anuar Abdul Aziz berkata...

kes naya...sori la abeli tak dapat ngeteh..tempat kejer skrg tak mcm dulu...ada peluang kita ngeteh k..ralat juger

Pengembara silam, berkata...

Berhati-hati di jalanraya..Jamin menjamin kawan dah byk kali kena kencing...

ALoNa [CintamaniszLite] berkata...

uii..bahaya tul ler abeli..
Dunia skang ni cenggini ler. Kena waspada walaupun pd org yg kita kenal..

maiyah berkata...

nak kene beringt.. sedara pun wat hal gak.. biar gaduh dlu jgn nyesal kemudian

RMY-Abelitokjoro berkata...

salam piewahid.. awok pun tumpang nangis jugak ke... waaa...waaa.. zaman sekarang susah nak cari teman menangis...

RMY-Abelitokjoro berkata...

takpe r encik anuar tu.. ada masa sok kita ngete... waaaa.waaa

RMY-Abelitokjoro berkata...

pengembara silam... jamin-menjamin... tu dah biasa dah... masa nak mintak jamin dng kita bukan main baik... je... bila dah dapat.. huh...

RMY-Abelitokjoro berkata...

hai alona... dah banyak kali dah kita kena.. kencing ni.. tapi kan kita ni jenis tak serik2.. tu yang kena selalu....

RMY-Abelitokjoro berkata...

salam maiyah.. kalau kira beringat ni selalu kita beringat.. dalam kita dok beringat-ingat ni la kekadang kita lupa nak ingat.. itu yang selalu kena dalam beringat...

Jijahh @ f.k berkata...

wahhh ... bahaya juga yer ... insaf jap ...

Aida Ali berkata...

Parat harta orang ni memang kuat karannya. Adik beradik sedara-mara pun tak boleh dipercayai. Buntang mata masing-masing

BlogAbangAji berkata...

Salam, abeli nasib baik aok tak di caj bersubahat, kala tak lagi panjang cerite

TokNabe berkata...

Tu kena beringat sangat abe li...... sedara mara pun kade-kade buke boleh cayo sangat. Kita boleh baik dgn diorang , tapi diorang belum tentu lagi.

Kena beringat sokmo.

RMY-Abelitokjoro berkata...

salam jijah@fk.. bahaya memang bahaya.. tapi derita hati ku tanggung sendiri

RMY-Abelitokjoro berkata...

salam cikgu aida..dalam kita dok ingat-ingat tu kena juga.. dia orang ni masa nak guna kita punya la baik.. bila dah dapat hajat di hati...

RMY-Abelitokjoro berkata...

salam abg aji.. subhat tu rasanya dak la.. polis dia tengok muka kita pun dia tau...

RMY-Abelitokjoro berkata...

susah adik beradik saudara mara ni tok nabe... weh.. kalu kita tok sir tolong.. macam macam kata kat kita .. awo senang lo ni sombong la..bila kita tolong naik atas tengkok kita...

Mazru Majid berkata...

satu pengalaman yg boleh kite sama jd kan iktibar...terima kasih rodong

suhaila-ab berkata...

bahaya ye...nasib baik tak join diaorg masuk "dalam"...

Jejaka Desa berkata...

Kene beringat weh..........

anyss berkata...

Salam,
Abe Li, memang hal-hal macam ni terlalu biasa dah jadi. Sedara makan sedara ni payah jugak sebab gaduh macam manapun tak leeh nak lari pegi mana-mana. Pusing keliling pun tetap sedara juga. Adik pun pernah kena gitu jugak. Nama kita jugak yang kena GAM dek bank. Tak pasal2 susahkan diri.

Miecyber @ Sudu berkata...

Bahayalah kes macam nie Abelii...

Shipudden berkata...

teringat kisah tahun lalu masa kita peknen...nama hubby dah blacklist dek gara2 x tukar nama pd kete yg dijual.percaya sgt kat salesman selaku kwn kononnya..dlm diam upanya salesmen tu jual ngn sedara dia.kira kete tuh dah jd 3rd hand la...tup2 dpt surat mahkamah menyartakan kete tuh dah 2 tahun x bebayar...la ni dah jd satu bebanan pd dr sndr tuk byr kat insolvensi,..n kete tuh ada kat IPD JB..sbb org yg bwk kete tuh x dak lesen...hangin la tahap dewa time tuh...kalu nak clear nama sediakan la wet yg puluh riban yang mana ley beli kete myv baru sejibik..alahai....pengalaman mendewasakan..

zulkbo berkata...

salam Abeli..
beringatlah kita yek?
kereta ni bukan boleh buat memain
macam hp hilang jugak cepat kena report servis provider..nanti byk la pulak yang menyalah gunanya..

tukar nama berkata...

panduan tukar nama ada d sini...

Tanpa Nama berkata...

bagi siapa yg kenal broker kereta bernama firdaus yaakob dan norazmi adnan..berhati2 bila berurusan dengan mereka..mereka menjual kereta sambung bayar tanpa persetujuan owner..asalnya derang mengaku agen kereta dan boleh tolong ak trade in kereta lama dan dapatkan sebuah kereta baru...bagi firdaus yaakob...kamu adalah jantan yg pengecut..dayus..bagi anak kamu makan duit haram..dayus punya bapak..tobat lah firdaus yaakob...ok sambung tadi...kemudian dia amik kereta lama ak dan terus ilang begitu aja...aku rugi..kereta lama lesap..kereta baru tk dapat..kemudian derang menjual kereta lama aku dengan cara sambung bayar kepada pembeli tanpa pengetahuan owner(aku)..bagi sesiapa yg memiliki kereta wira wkw 5795..dimaklumkan kereta itu dalam siasatan polis...dan bagi sesiapa yg mengenali firdaus bin yaakob dan norazmi bin adnan tlg2 lah lapor ke balai polis berdekatan anda...idup aku tertekan memikirkan kes ni...DAN SKALI LAGI UNTUK FIRDAUS BIN YAAKOB...kami...kitaorang akan mencari KAMU....KAMU TUNGGU YA!!!!

mama hani berkata...

mama hanipun tengah tertekan sekarang.kereta kancil tak ditukar nama oleh agen dan dijual(sambung bayar)ke entah sesiapa.dah 6 bulan bayaran tertunggak. 2 saman polis kami dah terima di 2 negeri berlainan.Kami buat laporan polis tapi nama tetap dalam proses nak black list. dah tak tau nak buat apa....pihak bank tahu nak duit je

Tanpa Nama berkata...

sbenarnya JPJ udah tak ada sistem blacklist kereta lg mama..baru2 ni pergi jpj..derang cakap cam tu lah...so kereta kita tu sedap lah di hentam pakai oleh org2 yg tak bertanggungjawab...di pihak polis pun rasanya tak boleh juga nak blacklistkan kereta tu..makanya...kene usaha sendiri lah mencari...mendapatkan semula kereta itu..iya memang beban nk tanggung kes ni..bagi mereka yg kerjanya penipu itu memang tak beban kepada mereka..dah itu cara kerjanya mencari nafkah utk keluarga mereka...kita nak mencari kereta semula pun perlukan masa..tenaga...di pihak bank...lagilah tak boleh buat apa..apa2 pun kita tetap kene bayo..sekarang ni hanya DOA lah sebagai senjata untuk PENIPU-PENIPU yg BERKENAAN itu...

Ray berkata...

abeli dok mano..kito dok jerantut gak hehehehe...