SALAM dari BUKIT ISTANA

SALAM dari BUKIT ISTANA
BLOG INI ADALAH BLOG PANDANGAN PERIBADI DAN CATITAN PERJALANAN ABELI SEBAGAI PHOTOGRAFER AMATUR YANG MASIH BELAJAR DAN MEMERLUKAN TEGURAN MEMBINA..BLOG ABELI NI TIDAK ADA KENA MENGENA DGN MANA-MANA PARTI POLITIK. PENGUNJUNG YANG BERFIKIRAN TERBUKA(OPEN MAINDED) SAJA DI JEMPUT MELAWAT BLOG ABELI.. SEKIRANYA TERDAPAT GAMBAR. CERITA. CATITAN. YANG MENYINGGUNG PEMBACA SEMUA.. ABELI MEMOHON JUTAAN KEMAAFAN..IANYA SECARA KEBETULAN TIDAK DI SEGAJAKAN.. TERIMA KASIH.. SELAMAT MENGUJUNGI BLOG ABELITOKJORO.

SELAMAT DATANG KE BLOG :-

ABELI ROSLI

Foto saya
Jerantut, Pahang, Malaysia
"Berkawan bukan untuk sementara tetapi selamanya.. bukan untuk esok tapi hingga ke hujung nyawa. biar kita tidak mempunyai wang ..asalkan kawan percaya..walau kita tidak punya rupa.. jujur lah pada kawan kita"....Di lahirkan di kg Terap Tg Besar Benta Kuala Lipis Pahang.kini menetap di Jerantut.. bertugas di TM (PEMANCAR RTM BUKIT ISTANA JERANTUT). menceburi bidang PHOTOGRAFER...sebagai kerjaya sambilan...

TeMaN TaPi MesRa

MASA ITU.. " SESAAT TIDAK MENUNGGU KITA "

02 Ogos 2011

CERPEN (CERITA AKU ) EPISOD-5 -NORIAH

CERPEN (CERITA AKU) BAHAGIAN 5- EPISOD NORIAH.

Setelah aku letak kasut yang ibu noriah beri padaku... aku melangkah kesekolah dgn rasa bangga kerana aku berjaya pulangkan kasut terpakai itu kepada tuanya...walau pun tuanya tidak tahu.... setibanya di sekolah.. aku berjalan..menuju ke kelas.. aku lihat noriah berdiri di muka pintu kelas darjah 1A.. di mengintai kiri dan kanan.. sambi tangan kanan nya berpaut pada pintu kelas... badan noriah.. bergerak kekiri kekanan ... membuat kan rambut Noriah yang panjang mengurai tu...meliuk lintuk.. mengikuti alunan tubuh kecilnya.. cantik sungguh.... buaian rambutnya... Aku tertanya... siapakah yang di cari oleh noriah..bila noriah mengitai kekiri kekanan... aku ke..?.. isshh tak mungkin... gadis.. secantik itu... menanti aku...kelakar betul...enggang dgn pipit.... jauh jaraknya tu... bila aku semakin hampir dgn... pintu kelas... noriah.. terlihat aku berjalan ke arahnya... dia tergamam...lalu berlari anak kearah ku... "li kenapa kau lambat hari ni... "kata noriah... sambil mata nya memandang kaki aku.. yang hanya berselipar jepun...Aku melihat noriah tunduk.. mukanya mula berubah... masam mencuka... dia mendongak... lalu mata kami bertentangan... noriah.. tidak berkata apa...aku lihat... air mata noriah mengalir.. membelah pipinya.. yang mekar..itu.. lalu airmata noriah berhenti di bibir kecil nya.."nor maaf kan li... nor...!!... bukan lie tak nak pakai kasut yang nor bagi tu... mak lie marah......dia suruh lie pulangkan kasut tu... lie dah.. letak kat tangga rumah nor... maaf ye...) kata ku... agar suasana terkawal... " sampai hati......!!!!" kata noriah sambil dgn nada marah.. lalu berlari meninggalkan aku... terkelip-kelip.. macam ayam berak kapoo...aku tau noriah marah bila aku datang kesekolah tidak memakai kasut yang di beri nya.... pagi ni dia lihat aku tak memakai kasut tu..dia kecewa dan dia merasa saolah-olah aku tidak menghargai pemberian nya .. andainya dapat kau rasa apa yang aku rasa dgn pemberian mu itu.. kau tak kan kecewa.. nor.. aku rasakan aku menerima sesuatu yang istimewa yang belum pernah aku dapat selama hidup ini... tapi apa daya ku nor.. hendak ku telan mati mak.. hendak ku luah... mati ayah.. aku di persimpangan... tapi percaya la nor... walau pun kasut tu tiada di kaki ku... tapi dia tersimpan kemas jauh di sudut hati aku....

Aku masuk kedalam kelas... belum sempat aku labuhkan punggung ku... di kerusi terjengul cikgu Mahyuddin idris(skrag tok 4 kg bukit batu...damak)... selaku guru kelas ku... semasa cikgu jamaludin mengajar ilmu hisab.. sesekali aku menjeling kearah noriah yang duduk sebaris dgn ku cuma di pisah kan 3 pelajar..aku lihat muka noriah... masih lagi masam...tunduk kemeja... langsung.. tak menoleh pada ku... selalunya.. bila kami tgh belajar.. sesekali dia menoleh pada ku... dari jauh dia lemparkan senyuman yang cukup membuatkan dada ku berbunga-bunga... semangat nak belajar mebuak-buak.. tapi pagi tu aku dan noriah... macam tak ada semangat... aku pun dah tak tau apa yang di ajar cikgu mahyudin...

Waktu rehat.. aku membawa nasi bungkus... menuju kearah pokok kelapa bali yang rendang di pingirr pagar sebelah kelas ku... di situ la selalu aku makan nasi bungkus bekalan mak ku... selalunya bila aku duduk di situ.. beberapa minit kemudian datang noriah bersama 2 gelas air sirap.. satu untuk aku.. dah 15 minit aku di situ bayang noria pun tak nampak.. aku menjadi resah... nasi yang aku suap tak dapat ku menelan... mata ku mencari-cari noriah di mana.. bila aku terpandang ke kelas ku aku lihat... noria masih duduk di meja nya.. tak keluar rehat... masih marah lagi dia padaku...aku bungkus balik..nasi yang aku makan haya sesuap.. lalu aku melangkah ke kelas..

aku menhampiri noriah yang duduk sambil tunduk ke meja .. sambil tangan nya.. bermain-main dgn sebatang pencil.. halus dan lembut jari jemari noriah... "nor... li minta maaf ya... senyum la sikit... kalau muka nor mencuka macam ni... tengok kat kambing pun kambing gelak...!!! belepak.. tamparan singgah di bahu ku..." sampai hati.. sampai hati.. gerammm...!!! noria kata sambil dia semakin senyum.. tangan nya menumbuk manja belakang ku... " jangan tumbuk macam ni... mati lah li..." kataku.. " biar mati... biar mati...." kata noriah .. " ya la.. orang suka kalau kita mati...." kata ku." sape suka...?? tanya noriah... "tadi.. cakap biar mati." mintak kita mati..." jawab ku

" geram tau tak....?balas noriah... okla.. kita damai ok.. maaf ya..".. noriah mendongak.. pada ku lalu tersenyum... lalu memegang tangan ku.. kami berpimpinan tangan menuju ke pangkal pokok kelapa bali..kami duduk bersila bertentangan.. aku buka nasi bungkus.. yang ibuku... bekalkan.. kami makan bersama... walaupun tiada segelas air minum pun di situ... nasi bungkus aku licin... aku dan noria kerjakan....

aku dan noriah.... belajar sekelas.. sahingga darjah 5 dalam lima tahun aku di sekolah kebangsan jeransang... aku dengan noriah macam isi dgn kuku... ibunya juga suka dgn ku walau pun aku dari keluarga miskin... tiba saat hampir cuti akhir tahun... semasa darjah lima.. ayah ku datang kesekolah untuk menukar kan aku ke sek keb damak... sekali lagi peristiwa sedih antara aku.. dan noriah.. terjadi... waktu rehat tu aku makan lagi dgn noriah di pangkal pokok kelapa bali... aku ceritakan pada noriah... " nor... tahun depan kita tak sekolah sini lagi.. ayah kita pindah kat batu balai.. kita kena sekolah damak..." kata ku... aku lihat air muka noriah berubah...dia tunduk katanah...... aku lihat airmatanya mengalir... kepipi... aku serbasalah.... lalu aku ambil sapu tangan ku .. ku tahan air mata jernih yang mengalir ke pipi noriah.. agar ia berhenti dibibir manisnya.. " nor.. andainya ku jadi air matamu... aku ingin lahir dari mata mu.. mengalir di pipi mu.. mati di bibirmu...andainya kau jadi airmataku.. aku tak kan menangis kerana aku takkan kehilangan mu..." lalu noriah baring di bahuku.... dadaku berdebar kencang... belum pernah seorang gadis secantik noriah berada di samping ku... malah bersandar di bahu ku.. seorang budak kampung... yang seba serbi kekurangan... pernah satu ketika... noriah memberitahu ku..." li nor suka berkawan dgn li ..kerana sikap li terlalu baik dengan nor... pandai ambil hati nor.. suka memujuk bila nor marah... kini li hendak pergi meninggalkan nor...." "apa dayaku...nor kita terpaksa berpisah... dah kehendak takdir.. kita telan bersama walaupun pahit.".. ku lihat airmata nor mengalir semakin deras....

apabila tiba akhir sekolah.. aku besalam-salaman dgn rakan ku yang ku ingat amran talib.. zakaria.. wan karim. saiful bahari jusoh hasnah saleh.. yunan.. isazali mat isa.. maznah mat jelas dan ramai lagi rakan sekelas.. cuma aku lihat noriah duduk termenung di bangku nya.. di tanganya.. terpegang satu kotak kecil... aku tahu itu hadiah... lalu aku hampirinya.. " nor maafkan li.. hari ni hari terakhir li bersekolah di sini... masuk darjah 6 li akan bersekolah di damak... bermakna kita tak kan bertemu lagi.... aku hulur tangan ku .. lalu di sambut lembut oleh noriah.. "nah.... li.. ini ada hadiah dari nor... buat kenangan persahabatan kita selama 5 tahun... andainya jodoh kita di takdirkan bertemu kita akan bersama satu hari nanti".. lalu kusambut hadiah yang tak sepertinya... ini walaupun harganya murah.. namun masih ku simpan hingga ke hari ini...... setelah perpisahan itu aku tidak lagi bertemu dgn noriah... di mana noriah berada sekarang.. dah berkeluarga.. kah dia .. dah ada berapa ramai anak... cuma aku tau keluarga noriah berasal dari Johor... adn lirik lagu dikir barat ini untuk mu noriah...andainya kau membaca cerpen ku ini.. hubungi lah aku.... cuma yamg aku pasti tentang mu ialah usia mu 46 tahun sama dgn ku.... BERSAMBUNG KE BAHAGIAN 6

SALAM UNTUK SAHABAT.

Salam untuk sahabat.. yang iklas dari ku

semuga menjadi ubat.. penawar hati yang rindu..

aku nak tulis surat.. alamat mu ku tak tahu

talipon pun mu tak dapat... no talipon tak tahu..

aku tak tahu......

c/o

sejak sekolah lagi..kita dua saing rapat..

pencil ruber kita kongsi.. baca buku duduk dekat..

nak masuk kantin sekali.. masuk jamban pun pakat..

dok main pergi mari.. tengoh padang sambil melompat...

iklas hati putih.. dalam persahabatan ..

lebih pada sorang waris.. sama tumpang menumpang..

masa susah masa sedih.. kita sama-sama bincang..

masa marah masa murih... tak simpan dihati dalam ..

kerana sayang...

ooo..oooo..oooo..lalalalalala...

c/o

masa akhir sekolah.. masih ku ingat lagi...

sedihnya masa nak pisah.. sayu nya rasa hati.

demo beri ku hadiah.. ku sambut sepuluh jari..

walaupun harganya murah.. masih ku simpan lagi

masa sudah berubah.. tak serupo dulu lagi..

masing-masing dah menikoh.. anak ramai susun jari..

maklum umur dah bertambah.. ada kedut di pipi..

bila ku ingat sejarah.. rasa sayu dalam hati...

sedihnya hati..

c/o

sahabat yang tercinta.. ku pinta iklas hati..

kirim-kirim la berita.. tanya kaba pegi mari.

bertemu kan anak kita.. suami serta isteri..

bukan niat apa-apa . nak saing dengan mu lagi

salam untuk sahabat .. yang iklas dariku..

semuga menjadi ubat.... penawar hati yamg rindu

aku nak tulis surat alamat.. mu ku tak tahu..

talipun pun mu tak dapat .. dah tukar no baru..

aku tak tahu.............!!!!!!

2 ulasan:

sherlina halim berkata...

Pengen yang lebih seru ...
Ayo kunjungi www.asianbet77.com
Buktikan sendiri ..

Real Play = Real Money

- Bonus Promo Red Card pertandingan manapun .
- Bonus Mixparlay .
- Bonus Tangkasnet setiap hari .
- New Produk Sabung Ayam ( minimal bet sangat ringan ) .
- Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
- Cash Back up to 10 % .
- Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

Untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
- YM : op1_asianbet77@yahoo.com
- EMAIL : melasian77cs@gmail.com
- WHATSAPP : +63 905 213 7234
- WECHAT : asianbet_77
- SMS CENTER : +63 905 209 8162
- PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

Salam Admin ,
asianbet77.com

Download Disini

sherlina halim berkata...

Pengen yang lebih seru ...
Ayo kunjungi www.asianbet77.com
Buktikan sendiri ..

Real Play = Real Money

- Bonus Promo Red Card pertandingan manapun .
- Bonus Mixparlay .
- Bonus Tangkasnet setiap hari .
- New Produk Sabung Ayam ( minimal bet sangat ringan ) .
- Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
- Cash Back up to 10 % .
- Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

Untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
- YM : op1_asianbet77@yahoo.com
- EMAIL : melasian77cs@gmail.com
- WHATSAPP : +63 905 213 7234
- WECHAT : asianbet_77
- SMS CENTER : +63 905 209 8162
- PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

Salam Admin ,
asianbet77.com

Download Disini