SALAM dari BUKIT ISTANA

SALAM dari BUKIT ISTANA
BLOG INI ADALAH BLOG PANDANGAN PERIBADI DAN CATITAN PERJALANAN ABELI SEBAGAI PHOTOGRAFER AMATUR YANG MASIH BELAJAR DAN MEMERLUKAN TEGURAN MEMBINA..BLOG ABELI NI TIDAK ADA KENA MENGENA DGN MANA-MANA PARTI POLITIK. PENGUNJUNG YANG BERFIKIRAN TERBUKA(OPEN MAINDED) SAJA DI JEMPUT MELAWAT BLOG ABELI.. SEKIRANYA TERDAPAT GAMBAR. CERITA. CATITAN. YANG MENYINGGUNG PEMBACA SEMUA.. ABELI MEMOHON JUTAAN KEMAAFAN..IANYA SECARA KEBETULAN TIDAK DI SEGAJAKAN.. TERIMA KASIH.. SELAMAT MENGUJUNGI BLOG ABELITOKJORO.

SELAMAT DATANG KE BLOG :-

ABELI ROSLI

Foto saya
Jerantut, Pahang, Malaysia
"Berkawan bukan untuk sementara tetapi selamanya.. bukan untuk esok tapi hingga ke hujung nyawa. biar kita tidak mempunyai wang ..asalkan kawan percaya..walau kita tidak punya rupa.. jujur lah pada kawan kita"....Di lahirkan di kg Terap Tg Besar Benta Kuala Lipis Pahang.kini menetap di Jerantut.. bertugas di TM (PEMANCAR RTM BUKIT ISTANA JERANTUT). menceburi bidang PHOTOGRAFER...sebagai kerjaya sambilan...

TeMaN TaPi MesRa

MASA ITU.. " SESAAT TIDAK MENUNGGU KITA "

17 April 2010

KUIH BOMM -DAN KENANGAN KU

SALAM TEMAN BLONGGER YANG SENTIASA DALAM INGATAN.

Abeli cuma tahu kuih di atas tu dgn panggilan kuih "BOMM". Tak tau lah tempat rakan semua namanya lain.. Ye la bak kata pepatah " lain padang lain belalang " tapi di Jerantut ni orang panggil kuih bomm. Bukan jemput pisang.. resepi nak buat kuih ni mudah je.. tepong gandum yis gula secukup rasa.. mungkin ada org tambah benda lain lagi untuk menyedap kan rasa... kemudian di gaul-gaul dgn air.. masuk dalam kuali.. lebih kurang buat jemput pisang je... yang bestnya kuih bomm ni makan dia.. cicah dgn air tea susu.. perghhh... nak sedap lagi masa sarapan pagi.. atau minum petang.. lagi sedap bila tengah lapar.... bila Abeli masuk satu kedai makan,restoran atau warong kopi untuk sarapan.. bila Abeli ternampak je kuih boom ni mesti ambil juga sebiji .. walau pun dah oder nasi lemak.. abeli minat sangat dgn kuih ni... lagi pun bila abeli tengok je kuih bomm ni abeli teringat je.. arwah ayah abeli... masa tu umur abeli dalam 7 -10 tahun... abeli masa tu tinggal di kg Terap Jerangsang. Bila time cuti sekolah .. biasanya sabtu dan ahad.. sebelum ayah pergi menoreh dia mesti kena tea kat kedai "nyea Abu" yang terletak di hdpn SEK KEB JERANGSANG . sek abeli semasa darjah 1. masa pegi tu naik basikal tua duduk atas besi galang.. bila masuk kedai je ayah akan oder tea satu cawan je.. dia akan tuang air tea tu dalam piring untuk abeli.. ayah minum dalam cawan separuh je air tea untuk ayah.. separuh lagi untuk abeli... lepas tu ayah ambil kuih bomm 2 biji sebiji untuk abeli sebiji untuk ayah.. abeli koyak sikit cicah air tea dalam piring.. kemudian makan.. perghhh sedap nya masa tu macam makan puding bersama cocktail kat hotel 5 bintang... tapi bukan sedap kuih bomm tu yang menjadi kenangan pada abeli.. tapi kuih bomm tulah pengikat kasih sayang seorang ayah pada anak.. dan kini ayah tiada lagi.. bila ter lihat je kuih bomm kenangan bersama ayah menjelma di ingatan.. semuga ayah bersemadi dengan tenang dalam Rahmat Allah dan di tempatkan bersama org-org yan soleh.. AMINNN.. Waaaaaaaaa..ISHK..ISHK... air mata ku berjujuran mengalir di pipi..... ayah anak mu merindui mu.

11 ulasan:

Aku Anak Pahang berkata...

Salam abelie weh..lame tak jumpa bz ker moga ceria sokmo kuih nei mmg kegemaran kawan juge mmg best!

zulkbo berkata...

salam abeli..
menarik serita ni..
moga roh ayah aok di tempatkan
di sisi orang2 yang soleh dia sana

Abeli Rosli berkata...

salam akuanakpahang.. ceria hendaknya.... line iternet baru baik.. 3hari lepas baru bayar bil...khakaha

Abeli Rosli berkata...

salam zul... begitu la hendaknya..aminnn

mazru berkata...

salamm...

kuih bom jd sarapan koi mase sekoloh rendoh dulu

TokNabe berkata...

salam abe li :
sebab bulat kot dipanggil kuih bom. Kalau buat leper dah dipanggil lain barangkali. :)

Abeli Rosli berkata...

salam mazru... masa sek rndah dulu.. la kenanagan ni,,,,

Abeli Rosli berkata...

tok nabe kito tuuu..... yo looo bakali.. kes bulat dia panggil kuih boom

Tanpa Nama berkata...

salam li..rupanya macam jemput pisang..tak kiralah nama apa asalkan sedapkan..alfatihah buat arwah ayah abeli..

Abeli Rosli berkata...

terima kasih kak yam... terimakasih...

Hairun Azmi berkata...

Kuih bom boleh mengenyangkan kita..
Masa kecik saya selalu makan kuih bom colek ngan susu..Nyummy...