SALAM dari BUKIT ISTANA

SALAM dari BUKIT ISTANA
BLOG INI ADALAH BLOG PANDANGAN PERIBADI DAN CATITAN PERJALANAN ABELI SEBAGAI PHOTOGRAFER AMATUR YANG MASIH BELAJAR DAN MEMERLUKAN TEGURAN MEMBINA..BLOG ABELI NI TIDAK ADA KENA MENGENA DGN MANA-MANA PARTI POLITIK. PENGUNJUNG YANG BERFIKIRAN TERBUKA(OPEN MAINDED) SAJA DI JEMPUT MELAWAT BLOG ABELI.. SEKIRANYA TERDAPAT GAMBAR. CERITA. CATITAN. YANG MENYINGGUNG PEMBACA SEMUA.. ABELI MEMOHON JUTAAN KEMAAFAN..IANYA SECARA KEBETULAN TIDAK DI SEGAJAKAN.. TERIMA KASIH.. SELAMAT MENGUJUNGI BLOG ABELITOKJORO.

SELAMAT DATANG KE BLOG :-

ABELI ROSLI

Foto saya
Jerantut, Pahang, Malaysia
"Berkawan bukan untuk sementara tetapi selamanya.. bukan untuk esok tapi hingga ke hujung nyawa. biar kita tidak mempunyai wang ..asalkan kawan percaya..walau kita tidak punya rupa.. jujur lah pada kawan kita"....Di lahirkan di kg Terap Tg Besar Benta Kuala Lipis Pahang.kini menetap di Jerantut.. bertugas di TM (PEMANCAR RTM BUKIT ISTANA JERANTUT). menceburi bidang PHOTOGRAFER...sebagai kerjaya sambilan...

TeMaN TaPi MesRa

MASA ITU.. " SESAAT TIDAK MENUNGGU KITA "

02 Disember 2009

ULAR MASUK RUMAH

Dalam suasana masihlagi menyambut aidl adha. Abeli berkunjung kerumah teman Abeli di Kg Melayu Jerantut.. Sedang asyik ber borak.. ber cerita sementara isteri beliau meyediakan juadah kat dapur.. tiba-tiba isteri teman abeli menjerit..
kami kat ruang tamu apa lagi bergegas kat dapor.. abeli tengok muka isteri teman abeli tu pucat lesi.. hiris tak bedarah.. tergamam.. tu....!!.. tu...!! sambil menunjukan ke arah bekas beras.. di sudut dinding... ada apa...? tanya si suami... tu...!!! ularrr melinkar kat tepi dinding...... bila kita orang kuis dang penyapu.... ular tu keluar menuju ke arah kami... mak oiii.. besarnya... ular 'alai'.. (sejenis ular. kacukan tedong selar dan ular senduk) ular yang paling laju pergerakan dan bisa.. ular ini boleh berdiri separas pinggang orang dewasa.. jadi apa lagi.. capai handset dail balai bomba .. 15 minit kemudian bomba samapai.. dapat jerut kepalanya.. dan arwah la ular tersebut.... jadi dari peristiwa tersebut.. dapat la pengajaran.. kawasan keliling rumah kita hendaklah sentiasa bersih dan jgn ada semak samun... itu kira nasib baik tak ada yang terkena patukan ular tersebut... kalau kena... tak masuk hospital.. kenduri arwah la.. jawabnya....



19 ulasan:

rosnanie berkata...

salam abe li

Alhamdulillah, semua tak apa2, cuba kalau dah terpijak atau terpegang ekor dia, ish... nauzubillah.

Cuma, kalau ada yang kena patuk ngan ular, jgn ikat bahagian kena patuk-takut darah tak jalan,kena potong plak bhgn tu, ataupun sedut bisa, takut nanti yang menyedut lak arwah

Abeli Rosli berkata...

wsalam nanie.. tkasih sudi jenguk blog abeli... nasib baik tu lah yang patut kita syukuri... allah jauh kan kita bala ... allhamdulilah

Maiyah berkata...

mak aii.. kalo terpijak tu haru gak

echah_syed berkata...

besau jugak yer.aduiii kalau memalam dia masuk lagi ler.. :(

ular pun nak raya jugak ler abeli.. :p

Abeli Rosli berkata...

salam ecah.. sebenarnya keliling rumah sewa tu semak tuan rumah tak tebas atau racun.. keliling rumah tu yang jadi macam tu...

Abeli Rosli berkata...

salam aiya.. nasib baik ular tu melinkar celah almari tu buat nya duduk bawah... meja dapor gas tu tak ke haru...

mazru berkata...

asalamualaikum..

ulor alai mmg bisa..kira jarang amat ulor ni masuk ke rumoh org..nasib baik la abeli handal sempat tepon bomba..keke,haru betui la kala dipatuk nye.

V.I.C @ D.I.A.N.A berkata...

Saya memang suka ular, Tapi ular sawa albino la... kalau ular ni saya pun tak berani. hahahahaha...

azieazah berkata...

Salam ABE LI.. wahh seriau gak tengok ular. Ular bisa saya takut, tapi kalu ular sawa tak berbisa tu, saya boleh pegang, saya suka..

ABE LI, saya pun bekas sahabat PahangFm gak (masih lagi kot). Dulu saya ada 2,3 orang shbt PahangFm yang sering berhubung dgn saya..
masa daftar dulu saya dapat no 1024..

Nl berkata...

kalau masuk bilik tidur lagilah harunya....
syukur selamat........

Hanisham Ab Halim berkata...

Salam Abe Li,
Dok jerantut ke??? Mesti ari2 ngetea ngan Abg Relevan ni... Huhhhh.. ular ke??? Aok bunuh tok ulor tu???

endiem berkata...

musim hujan ular akan mencari tempat berlindung..tu yang masuk rumah. tapi kalau kita tak kacau dia , dia tak kacau kita.

Abeli Rosli berkata...

salam buat diana..azie azah.... tkasih atas kunjugan anda... terharunya... ia la ular ni tak de yang tak takut walau pun tak de bisa.. macam ular kepala hitam juga... tak de bisa.. tapi bila belit bisa pada ular.. oleh itu jangan jadi ular.... atua suka mengular... he..he..

Abeli Rosli berkata...

buat teman tapi mesra tu..naqebluqman..echam...endiem..mazru... tkasih sudi jenguk blog abeli... semuga persahabatan bloger kita bukan setakat di blog sahaja.. ada masa boleh ngetea.. sama-sama.. salam manis kerja jangan ngular.... he...

Mak Su berkata...

alamak....geli-geleman dibuatnya

TokNabe berkata...

Ore kato kalu kena patuk......make tak abis la, boleh bawa umur.
Time2 hujan lo ni kena beringat benar..ular,lipan selalu masuk rumah.

Relevan berkata...

Moh ngetea AbeLi..untuk makluman Abeli ni adalah seorang artis pendikir barat yang bergaya..beliau juge merangkap jurugambar/jurukamera yang berkaliber..untuk urusan perkahwinan dan segala macam lagi..beliau seorang yang hensem macam kawan juge..hehe!..hah! Abeli..

kene belanja kawan ngetea hari ini juga dah promote habis habisan ni..

Aida Ali berkata...

Salam Abe Li, harap-harap emak ular tu tak datang cari anak dia. Kesian emak dia.

drmandangmichael@gmail.com berkata...

"Lihat, Aku mengutus kamu seperti domba ke tengah-tengah serigala, sebab itu hendaklah kamu cerdik seperti ular dan tulus seperti merpati.