SALAM dari BUKIT ISTANA

SALAM dari BUKIT ISTANA
BLOG INI ADALAH BLOG PANDANGAN PERIBADI DAN CATITAN PERJALANAN ABELI SEBAGAI PHOTOGRAFER AMATUR YANG MASIH BELAJAR DAN MEMERLUKAN TEGURAN MEMBINA..BLOG ABELI NI TIDAK ADA KENA MENGENA DGN MANA-MANA PARTI POLITIK. PENGUNJUNG YANG BERFIKIRAN TERBUKA(OPEN MAINDED) SAJA DI JEMPUT MELAWAT BLOG ABELI.. SEKIRANYA TERDAPAT GAMBAR. CERITA. CATITAN. YANG MENYINGGUNG PEMBACA SEMUA.. ABELI MEMOHON JUTAAN KEMAAFAN..IANYA SECARA KEBETULAN TIDAK DI SEGAJAKAN.. TERIMA KASIH.. SELAMAT MENGUJUNGI BLOG ABELITOKJORO.

SELAMAT DATANG KE BLOG :-

ABELI ROSLI

Foto saya
Jerantut, Pahang, Malaysia
"Berkawan bukan untuk sementara tetapi selamanya.. bukan untuk esok tapi hingga ke hujung nyawa. biar kita tidak mempunyai wang ..asalkan kawan percaya..walau kita tidak punya rupa.. jujur lah pada kawan kita"....Di lahirkan di kg Terap Tg Besar Benta Kuala Lipis Pahang.kini menetap di Jerantut.. bertugas di TM (PEMANCAR RTM BUKIT ISTANA JERANTUT). menceburi bidang PHOTOGRAFER...sebagai kerjaya sambilan...

TeMaN TaPi MesRa

MASA ITU.. " SESAAT TIDAK MENUNGGU KITA "

25 April 2012


Cerita Anak Burung Helang



Pada suatu hari seorang orang asli di hutan Amazon merayau-rayau di dalam hutan bagi mencari rezeki. Tiba-tiba dia ternampak seekor burung helang berlegar-legar di atas sebatang pokok yang tinggi. Rupa-rupanya burung tersebut mempunyai sarang di atas pokok berkenaan. Orang asli itu pun menunggu dengan sabar sehinggalah burung helang tersebut meninggalkan sarangnya.

Tanpa melengahkan masa orang asli tadi pun memanjat pokok itu dan mendapati terdapat beberapa biji telur di sarang tersebut. Dia pun mengambil kesemua telur itu dan dibawa balik ke rumahnya. Sesampai dia di rumah, orang asli berkenaan meletakkan sebiji telur untuk diramkan oleh ayam betinanya manakala yang lain untuk sarapan.

Dipendekkan cerita, menetaslah telur tadi bersama telur ayam yang lain. Maka hiduplah anak burung helang tadi bersama ibu dan anak-anak ayam yang lain dengan mencatuk dan memakan cacing, nasi dan sebagainya. Apa yang ayam buat itulah juga yang dilakukan oleh anak burung helang tersebut.

Pada suatu hari sedang anak burung helang mencatuk cacing, tiba-tiba dia terlihat ada seekor helang sedang berlegar-legar di udara. Maka berkatalah anak burung helang itu di dalam hatinya... "Alangkah bagusnya kalau boleh jadi macam burung helang yang sedang terbang itu..."
sememangnya anak burung helang itu tidak sedar dan tidak tahu...yang dirinya adalah seekor helang... yang memiliki kehebatan dan kebolehan terbang di angkasaraya.. boleh berada di puncak yang tinggi...
seperti mana kita manusia mempunyai kelebihan yang Allah kurniakan.tetapi kita tidak mahu mencari kelebihan yang di anugrahkan kepada kita lalu digunakan sepenuhnya. Hanya 10% sahaja yang kita gunakan manakala 90% lagi tidak dikeluarkan. Orang lain yang berjaya.. menggunakan semaksima mungkin keupayaan dalam diri mereka. kenapa kita menjadi begini... lemah, tidak bermaya..mudah di pengaruhi... kerana kita hanya melihat keindahan dan ke enakan hanya yang ada di depan mata kita....milik org lain...seperti kita melihat pelangi yang cantik berwarna warni...sentiasa muncul di atas kepala orang lain... tidak pernah di atas kepala kita.... sedangkan orang lain melihat pelangi itu sentiasa muncul di atas kepala kita.... kenapa kita masih tidak sedar.....
Kerana kita masih bersikap seperti anak ayam.... mengikut kemana ibunya pergi walau mencari makan di dalam lubang yang dalam." fikir-fikirkan lah.

Tiada ulasan: